Pembaca Si Pencerita

Thursday, May 21, 2009

segalanya jadi berantakan...

1) aku x dpt result baik dlm exm. aku putus cinta, aku itu, dan aku ini.

2)selepas itu, kita merasakan yang semua itu sudah menjadi berantakan, semuanya musnah. semua harapan dan hidup ini tidak lagi bernilai. namun harus kita sedar yang semua ini ada hikmahnya...

3) Kita merancang, Allah juga merancang, namun rancangan Allah adalah yang terbaik. apabila aku sebut benda ni org akan tanya, "apa mksud?, apa yang hang merepek ni??"", hmm, harus kita ingt bahawa setiap apa yang berlaku dalam hidup kita ini sudah tercatat dalam buku amalan kita masing2. Jodoh, kematian, rezeki dan semuanya.

4) contohnya, kalau kita putus cinta, dengan jelasnya hal ini menyatakan yang kita tidak ssuai dengan si dia. ada hikmahnya.
contoh yang lain, jika kita dapat result yang agak kurang memberangsangkan dalam exam dan tidak melayakkan kita ke tempat yang lebih baik. sbb Allah tahu bahawa kita mungkin sesuai di tempat lama kerana mungkin di tempat baru kita tidak mempunyai kekuatan yang cukup untuk melawan segala onak dan duri di sana.

5)jadi, apa yang terjadi ini adalah kerja Dya. kita ni hamba perlu reda dan jgn sesekali menyoal tidak-tanduknya, {"kun fayakun"} kalau Allah kata jadi, maka jadiklah ia.

salam....

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...