Pembaca Si Pencerita

Friday, May 21, 2010

JUMAAT YG MULIA - PERKONGSIAN ILMU


DAN





salam...

Ku melewati pantai-pantai yang indah itu, ku lihat tenangnya ombak menghempas pantai. Lalu ku terfikir, Iman itu bagaikan ombak laut, sekali ia datang, sekali berubahlah corak pantai. Namun, ketika dia pergi, dibawanya pasir-pasir jernih, ditinggalkan lumpur-lumpur hitam, dan kadang-kadang sebaliknya. ( Mohd Asyraf Bin Soid, 2010)

lepas je saya baca bait2 yg tiba2 terkeluar dari hati setelah saya bersembang2 dgn shbt sy d YM.. saya rsa pilu dan tersentak...

mengenangkan betapa banyak penzinaan yang telah saya lakukan terhadap amanah Allah berikan kepada saya... mesti pelik kan, kenapa saya mesti kata "ZINA DGN AMANAH", perkataan zina sendiri dh bermksud dosa besar.. saya telah berdosa besar dgn amanah yg Allah berikan kepada saya.. saya rsa bukan sy shj, ramai lagi d luar sana yang masih lagi bergelumang dengan dosa...

mmg fitrah manusia sama ada lelaki @ wanita suka untuk melihat sesuatu yang indah.. namun kadang2 yang indah saban kali disalah ertikan menjadi sesuatu yang menyalahi fitrah manusia...

yang penting, disini adalah hati kita, bak kata sahabat baik sy, kawal nafsu, sebelum kawal nafsu, kawal iman, sebelum kawal iman, muhasabah diri... 

syaitan dh berjanji akan memusnahkan kita walaupun dgn apa cara sekalipun, masa sekarang, kita berterima kasih dgn kenikmatan dunia, namun kita x sedar syaitan sdg berseronok akan dosa2 yg kita lakukan, mana tidaknya, kawan dia d neraka nanti..

jelas x jelas, saya sebenarnya nk tujukan bingkisan, cetusan minda ini kepada kawan2 yg telah jauh belayar dgn keasyikan dunia, tidak kiralah bercinta adam dan hawa, bercinta adam dan adam, bercinta hawa dan hawa,.. sy rsa x perlu terang lebih kot... :-)

kenalan muslimah saya, ada menyebut, 

"kenapa mereka jadi mcm ini??? sebabnya adalah kesunyian di dalam hati, mereka tidak sedar bahawa mereka mempunyai Allah, tetapi mereka solat, mereka x fhm apa sebenarnya solat, sekadar kewajiapan sahaja, mereka x kenal Allah. mereka x sdr mereka ada ibu bapa dan keluarga yg sentiasa menyanyangi mereka, ini lah punca nya zina, gay, dan lesbian"

sebenarnya, di sini mudah... yg mengawal segalanya adalah hati kita.. jika di dalam hati terdetik sedikit pon akan perkara yg jijik itu, maka mind set perlu disetkan yang benda tu adalah haram, geli, jijik, kotor, hina. sekelip mata kita akan ingat ALLAH!!!!

diri sy bukan semulia mana, sesuci mana, namun, atas kesedaran yg entah mana datang, maka saya katakan ianya hidayah Allah, saya bersyukur.. saya ingin nk ajak kwn2, jagalah hati kita, nafsu kita dan segala2nya....

salam





No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...