Pembaca Si Pencerita

Monday, April 25, 2011

BANGGA NYA MENJADI RAKYAT MALAYSIA!

Assalam.. dan Salam sejahtera..

I am proud to be Malaysian!!!!
i've just got a chance to watch the film "Hikayat Merong Mahawangsa". it is the best epic film i ever saw made by Malaysia Malaysian,


Bahagian awal cerita mengemukakan kisah-kisah raja dan pembukaan negeri berdasarkan mitos dan lagenda atau cerita-cerita khayalan yang dipercayai kemasyarakatan, sama ada bersifat tempatan, bersifat Hindu ataupun cerita-cerita yang berasal dari pengaruh Islam. Dalam bahagian inilah hikayat ini menyatakan yang menjadi nenek moyang raja-raja Kedah ialah Raja Merong Mahawangsa, seorang raja yang bukan sahaja mempunyai ikatan kekeluargaan dengan Raja Rom tetapi juga menjadi pembesar kepercayaan Raja Rom.
Angkatan Raja Merong Mahawangsa yang sedang belayar dari Rom ke negeri China telah diserang oleh Garuda. Ia membuka negeri Langkasuka dan diangkat menjadi raja. Ia pulang ke Rom setelah menabalkan puteranya Raja Merong Mahapudisat menjadi raja. Langkasuka ditukar namanya ke Kedah Zamin Turan.

sila klik pada pautan ini untuk mendapat gambaran jelas bagaimana filem ini digambarkan.

sekalung tahniah, diucapkan kepada KRU atas kejayaan yang sngt2 patut dibanggakan atas usaha mereka selama ini dengan membawa Malaysia di mata dunia.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...