Pembaca Si Pencerita

Sunday, July 15, 2012

KEPERLUAN ATAU KEHENDAK?

Assalamualaikum, w.b.t...

pada hari ini, tanggal 15 julai 2012, handphone nokia 1208 saya yg saya beli guna duit elaun 2010 hilang!! arrrrr. terasa dia punya kesan sentimental, sbb gune duit sendiri kan.. huhu. redho, tawakkal, dan pasrah..




namun, sekarang ni saya mahu kongsi pengalaman  berdasarkan kes yang berlaku hari ni.. Saya ada 2 henfon (standart lah budak2 laa ni).. satu yg hilang ni, satu yg ok sikit la.. Satu utk maxis, satu utk celcom. Namun, disini kita kena pandai bezakan apa itu "Keperluan" dan apa itu "Kehendak". hehehe.

Keperluan adalah asas yang kita perlukan untuk sesuatu perkara, contohnya, manusia perlukan nasi (makanan) untuk hidup. Kehendak pula, apa yang kita nak, just utk ikut trend, means that, apa org ada, kita kena ada.

Rancangan saya nk beli BB Strom, terbantut selepas call mak td, dia ckp, "abg dh besar, boleh bezakan benda tu abg perlu atau nak". berfikir sejenak. Restu ibu bapa lebih perlu dan lebih berkat org kate.. gituu. hehe.

Memandangkan number maxis kurang aktif, makanya, simkad nya disimpan ketat2 di dalam wallet, dan henset utk maxis itu akan berbakti utk saya.,.. sedih pn ada. namun salah sy jugak kan, meletaknya dimerata2, kalau x, x hilang lah kan. hehe.

Jadi, kesimpulannya, pandai2 lah bezakan KEPERLUAN dan KEHENDAK.. ^_^
Assalamualaikum...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...